A QUOTE FROM KDRAMA HOMETOWN CHA CHA CHA “LUCK IS NOT FOR EVERYONE”

Actually i finished tengok Hometown Cha Cha Cha dah lebih sebulan lepas. But here i am today, with my deep thought..again. 




Indeed, luck memang bukan untuk semua orang. Tak kira la berapa banyak efforts yang you letak, you will sometimes always be at the bottom. But tak dinafikan yang even you will be at the top too with that much efforts that you put. So apa yang membezakan sama ada you akan berjaya atau gagal. Why you cuba and teruskan juga berusaha even you never know what’s the future hold? 



Mungkin kita semua pernah dengar, “Belajar rajin-rajin nanti cepat and senang dapat kerja”. So all of us rajin, siapkan assignments on time and give all we got untuk exam. But still, only half ja dapat results cemerlang terbilang why others gagal dan terus hilang. It reminds me of suasana sebelum masuk dewan exam sewaktu zaman degree dulu. Sebelum masuk dewan exam, semua orang baca nota, bincang dengan kawan dan terus hafal dan hafal. But little did we know, not all of us will pass with flying colours. Some barely passed, but we did put the same efforts like the excellent kids, right? Aren’t we?



There are people yang no matter how much you work hard, you will never be above average. That’s the pattern. Kadang i pun rasa macamtu,  I put so much efforts. I always like that. I always think about others first, it always be others others others lepastu baru me! In fact, i rarely get the same effort from anyone else too. It make me think, oh maybe they don’t appreciate me that much. As much as i appreciate and think about them. They don’t. That’s why. I keep telling myself that it’s fine, but is it really fine? All of the efforts yang i put on me and others macam sia sia ja. 



It actually made me think, Adakah i mengharapkan balasan? I ni tak ikhlas ka? Berdosa ke i persoalkan benda macam ni? Semua ni kan kerja Tuhan. 



I bukan la tak bersyukur atau pertikaikan apa yang dah jadi dalam life i. Everything happened for a reason. I pun tahu tu. Apa yang i nak sampaikan kat sini, tak semua orang ada nasib yang sama. If one day, you encounter with anyone yang used to have a good life before but now being so miserable or jumpa anyone yang always being so underrated in their whole life and never ever being at the top. Just remember yang bukan dorang tak berusaha cuma nasib tak menyebelahi. 



Sounds so ridiculous  kan, i mean why would we assume that they worked hard?? Camna kalau dorang tak work hard pun their whole life so they kinda deserve it la kan? Is it?



Life is like that.. the only thing yang we can do is usaha dan redha. Tak ada pun janji yang siapa usaha jalan tu dia mesti akan berjaya di jalan tu. But ada janji, siapa yang berusaha dia akan berjaya. Berjaya dalam pelbagai jalan. Kita rancang, Dia pun rancang but percaya la yang hanya Dialah sebaik baik perancang. 



Renung-renungkan lah. xoxo.



No comments:

Post a Comment

@templatesyard