3 TIPS UNTUK BAHAGIA [FROM POV OF 25 YEARS OLD WOMAN]

Hiii! Topik harini sounds serious kan haha but i just terasa dipanggil untuk share topic ni berdasarkan apa yang i rasa sekarang. Haa macam itu la. Lately, i banyak sedih and overthinking, i fikir susahnya nak bahagia. So i try untuk cari benda yang buat i happy an i jumpa sedikit jawapan untuk soalan i. I harap perkongsian ini ada manfaatnya untuk semua. 


So this is my 3 tips untuk bahagia:


1) BELAJAR BERSYUKUR

picture from Pixabay


Cakap macam senang je kan.. tapi sebenarnya susah sangat. Tapi kita kena cuba and tetap cuba. Bersyukur untuk sekecil kecil benda contohnya 'bangun pagi nak pergi kerja and tengok eh ubat gigi masih cukup untuk nak gosok gigi pagi ni' or 'syukur ada heater air panas di pagi hari yang sejuk'. Ohh i always bersyukur untuk tu. Tak besar mana pun macam dapat bonus beribu or naik pangkat, tapi i tetap bersyukur even tak ada achievement besar pun yang i capai harini. 


Kadang kadang bila kita letak 'bahagia' tu dekat tempat yang terlalu tinggi, kita lupa nak bersyukur. Sedangkan kita dah buat sesuatu dengan sangat baik. Satu benda yang i masih amal sampai harini is tiap kalini nak tidur, i pasti rewind balik apa yang berlaku pada hari itu, dari pagi sampai malam. Access balik apa yang korang buat and perasaan korang. Even sedih dan marah, terima semua perasaan korang tu dengan hati terbuka dan bersyukur untuk tiap benda yang terjadi. 


2) JANGAN BANDING HIDUP DENGAN ORANG LAIN

picture from Pixabay


Serius i cakap, tak ada faedah langsung korang nak bandingkan hidup dengan orang lain. Setiap dari kita ni ada jalan kita masing masing :) Ada yang ditakdirkan dapat kerja awal, kahwin dulu, rezeki anak dulu atau memang dah lahir lahir dalam keluarga kaya. Tapi perlu ke kita banding and salahkan takdir?


 
Okay guys tipu la kalau i cakap yang i ni tak pernah banding diri i dengan orang lain. Jujur i cakap, i always rasa i ni biasa biasa saja. Dari rupa paras, family , kehidupan, makan pakai an semuanya lahh biasa sangat sangat. Ada masa i rasa yang i ni hebat sikit and ada masa i rasa i ni sangat tak ada apa apa langsung. Macam mana pun kita cuma manusia biasa. Tapi tak salah belajar untuk sedikit positif dan bersangka baik.



Okay i nak share my story sikit la. Dari dulu lagi i memang agak jealous dengan seorang kawan i ni tapi tak ada la sampai dengki, cemburu biasa biasa saja. Mana taknya, orangnya cantik, datang dari keluarga berada, ramai peminat and pandai. Lepastu dia berjaya dapat kerjaya impian i and kahwin awal dengan orang berada juga and kerja kerajaan. Kemudian rezeki dia dapat anak awal. I always amaze dengan how perfect her life looks like dan ya i cemburu sikit la. Sampai satu hari, i dengar dari kawan i yang dia sebenarnya struggle lepas dapat anak ni, dia agak menyesal kahwin awal sebab tengok kitorang masih enjoy and dia tak boleh dah nak join semua tu. Waktu tu i terus terdetik, Allahu dalam i tengah cemburu dengan dia sebenarnya dia pun tengah cemburu dengan life orang lain. Sama ja la huhu.



I belajar yang sungguh tak akan habis cemburu ni sampai bila bila. Semuanya punca sebab kita asyik nak banding hidup kita dengan orang lain. Sejak dari tu i stop tengok life orang lain, even tengok kat Instagram macam sempurna ja semua tapi percaya la yang semua orang pun struggle. Cuma tak tunjuk sedih sedih, orang tunjuk yang manis je. Jadi cuba focus dekat diri sendiri ja guys, pasti happy jadinya.


3) BUAT BAIK DENGAN ORANG LAIN

picture from Pixabay


I baru tersedar satu benda pasal i yang i rasa worth untuk i share, i rasa happy yang teramat sangat bila i boleh tolong orang sekeliling i. Okay contohnya, birthday i baru ja lepas beberapa hari ni and i save money untuk beli satu benda ni yang i teringin sangat. Kononnya untuk treat myself. But ada haritu i balik kampung, and ayah i macam tunjuk dekat i yang dia nak satu benda ni, i check dekat Shopee harga dia beratus jugak. I terus cakap dekat ayah i yang i akan belikan benda tu. 


So i beli la pakai my saving birthday treat money huhu. Agak sedih tapikan semalam i video call ayah i and dia tunjuk benda tu dah sampai. Dia happy gila wehhhh satu family pun happy. Excited i tengok ayah i macamtu! Sumpah i nak menangis sangat sebab i happy. I tak rasa i akan sehappy tu kalau i beli barang yang i nak sangat tu. Happy pun maybe kejap je but now happiness tu i share with abah and i extra happy.


I rasa hidup ni kita selalu fikir pasal diri sendiri. I pun selalu preach pasal focus on yourself, put yourself first semua. It's true. tapi ada masa yang kita sebenarnya akan lebih happy kalau kongsi rezeki and buat baik dekat orang lain. Lagipun rezeki semua tu, Dia yang bagi pinjam and nanti Dia akan tanya apa kita buat dengan rezeki tu, kalau kita guna untuk kebaikan. Inshallah baik juga pengakhirannya nanti.



Itu je la yang i nak share harini, I tahu semua tips ni cliche je but i really hope ada manfaatnya untuk korang even sikit and menjadi asbab untuk kita semua ke-syurga. I hope korang semua sihat selalu yee see you soon. xoxo.

No comments:

Post a Comment

@templatesyard